İşleminiz yapılıyor, lütfen bekleyiniz.

HİPERTANSİYON NEDİR?

Hipertansiyon nedir?

Tansiyon (kan basıncı), damar duvarına uygulanan basınç olarak tanımlanır. Kalp pompa işlevini yaparken, kanı belli bir basınç altında aortaya atar. Tekrarlanan ölçümlerde kan basıncının 140/90mmHg den daha yüksek olması hipertansiyon olarak tanımlanır. Ciddi komplikasyonlara neden olması ve toplumda yaygın olarak görülmesi nedeni ile önemli bir sağlık problemidir.

Hipertansiyon görülme sıklığı nedir?

Ülkemizde son yapılan çalışmalarda HİPERTANSİYON PREVALANSI %31.8 civarındadır. Yaklaşık ülkemizde her 3 yetişkinden biri hipertansiyon hastalığına sahiptir.

Hipertansiyon ne zaman tehlikelidir?

Tekrarlayan ölçümlerde 140/90 mmHG üzerinde ölçümler hastalık belirtisidir.

Hipertansiyon komplikasyonları nelerdir?

Tedavi edilmeyen hipertansiyon:

• kalp yetersizliği,
  • koroner kalp hastalığı,
  • felç,
  • aort diseksiyonu,

gibi problemlerin oluşmasına ve ölüm oranlarının artmasına sebep olmaktadır. Özellikle pandemi döneminde yaşanan sosyal stres, sürekli maske kullanımının getirdiği solunum ve dolaşım zorlukları, pandemi ile sedanter(hareketsizlik) yaşam tarzı hipertansiyonun oluşmasında ki ciddi risk faktörlerini oluşturmaktadır.

Hipertansiyon tedavisi nasıl yapılır?

• İdeal kilo sağlanması:
    Öncelikle hastalığın oluşmasını önlemek için ideal kilo sağlanması gerekmektedir. Ülkemizde nüfusun yaklaşık %69 u ideal kilo sınırının üstünde bulunmaktadır. Uygun diyet ve egzersiz ile ideal kilonun sağlanması oldukça önemlidir. HT’nin gelişmesini önleme yolunda aşağıdaki kriterlerin ideal şekilde sağlanması oldukça önemlidir.
  • Tuz alımı:
    Günlük ideal Na miktarı yaklaşık 2.5-4g arası yani(5-6) gram olmalıdır. Ülkemizde bu aoran maalesef ortalama günlük 15 g ciavırandadır.
  • Sağlıklı beslenme:
    Yağ ve karbonhidrattan uzak durmak sebze ve balık ağırlıklı beslenmek önemli.
  • Sigara kullanımı:
    Sigara kalp ve damar sağlığını direk olarak olumsuz etkilemektedir.
  • Alkol kullanımı:
    Alkol kullanımının HT hastalarında kullanımı önerilmez . Alkol kullanımının en aza indirilmesi sağlanmalıdır.
  • İlaç tedavisi:
    Günümüzde HT tedavisinin mümkün olduğu bilinmelidir. İlaç ile tedavi hastanın kan basıncına beraber seyreden diğer kronik hastalıklarına , yaşam şekline göre en uygun şekilde belirlenir.
Scripts is not rendered